Klagerett helse- og omsorgstjenester
Har du fått et vedtak eller tjenester innen helse og omsorg som du mener er feil, mangelfulle eller ikke godt nok tilpasset dine behov, har du rett til å klage. Dette gjelder både pasienter, brukere og pårørende.
Du kan klage på blant annet:
- Avslag på tjenester
- Omfang eller innhold i tjenestene
- Manglende svar på søknad
- Kvaliteten på tjenestene
Tidsfrist for klage:
Du har normalt 4 ukers frist til å klage etter at du har mottatt vedtaket.
Klagefrist og klageadresse står alltid oppgitt i vedtaket du får fra kommunen.
Slik klager du:
- Send klagen skriftlig til kommunen.
- Beskriv hva du klager på, og legg gjerne ved dokumentasjon.
- Du får et skriftlig svar. Dersom vedtaket ikke endres, sendes saken videre til Statsforvalteren.
Fikk du ikke helsehjelpen du trengte?
Trenger du råd og veiledning på veien, har du mulighet til å kontakte Pasient- og brukerombudet. De informerer om hvilke rettigheter du har.
Pasient- og brukerombudet jobber for å ivareta pasienter, brukere og pårørende sine behov, interesser og rettssikkerhet i offentlig helse- og omsorgstjeneste. Dette er et gratis lavterskeltilbud for innbyggere i hele Norge, og du kan være anonym.
Se mer om hva og hvordan du kan få hjelp på Pasient- og brukerombudet.
Sist endret 02.12.2025 12.25