Klagerett helse- og omsorgstjenester

Har du fått et vedtak eller tjenester innen helse og omsorg som du mener er feil, mangelfulle eller ikke godt nok tilpasset dine behov, har du rett til å klage. Dette gjelder både pasienter, brukere og pårørende.

Du kan klage på blant annet:

  • Avslag på tjenester
  • Omfang eller innhold i tjenestene
  • Manglende svar på søknad
  • Kvaliteten på tjenestene

 

Tidsfrist for klage:
Du har normalt 4 ukers frist til å klage etter at du har mottatt vedtaket.
Klagefrist og klageadresse står alltid oppgitt i vedtaket du får fra kommunen.

Slik klager du:

  • Send klagen skriftlig til kommunen.
  • Beskriv hva du klager på, og legg gjerne ved dokumentasjon.
  • Du får et skriftlig svar. Dersom vedtaket ikke endres, sendes saken videre til Statsforvalteren.

 

Fikk du ikke helsehjelpen du trengte?
Trenger du råd og veiledning på veien, har du mulighet til å kontakte Pasient- og brukerombudet. De informerer om hvilke rettigheter du har.

Pasient- og brukerombudet jobber for å ivareta pasienter, brukere og pårørende sine behov, interesser og rettssikkerhet i offentlig helse- og omsorgstjeneste. Dette er et gratis lavterskeltilbud for innbyggere i hele Norge, og du kan være anonym.

Se mer om hva og hvordan du kan få hjelp på Pasient- og brukerombudet.